‘Goeie naam, dat Heldere Zaken!’
Yep. Ik ben ook nog steeds blij met die brainwave van 15 jaar geleden. Vooral omdat ie de lading zo goed dekt. We zijn echt gebaat bij helderheid, want hoe meer aannames, onduidelijke afspraken en onuitgesproken meningen, hoe meer gedoe. En alles wat ik doe is gericht op ineffectieve communicatie op de werkvloer. Heldere Zaken dus.
Maar wat is het verschil tussen Heldere Zaken, een ‘gewone’ coach en een psycholoog?
Het zijn drie verschillende diensten en het is maar net wat het beste bij de situatie past. Sowieso geldt dat het één niet beter is dan het ander.
Een coach kijkt met je naar huidige situatie die niet lekker loopt, wat je ervan kunt leren en welke opties je zelf ziet om het te verbeteren. Hij of zij is getraind om de goede vragen te stellen waardoor je je kwaliteiten beter kunt benutten. Er zijn tig verschillende coaches en coachstijlen.
Een psycholoog of therapeut behandelt mensen met mentale problemen. Hij of zij stelt een diagnose en begeleidt je vervolgens bij de behandeling van het probleem of stoornis. In zo’n traject is veel aandacht voor de oorzaak van de klachten en het wegnemen daarvan.
Kenmerkend voor Heldere Zaken is dat het gaat over communicatie-issues in je professionele leven. Het is coaching-plús: ik stel de goede vragen én geef een heldere uitleg over waarom je doet wat je doet en hoe je het kunt veranderen. Samen zorgen we dat je beter uit de verf komt. De basis is Transactionele Analyse. Als je houdt van modellen en inzichten ben je bij mij aan het goede adres.
Heldere Zaken, overzichtelijk op een rijtje:
- Gebaseerd op Transactionele Analyse. Dat is een heldere psychologische stroming met modellen en kaders waardoor we in ongecompliceerde, niet zweverige taal over ons dagelijks denken, voelen en doen kunnen praten. Hierdoor krijg je inzicht in je gedrag en communicatie.
- We pakken actuele kwesties op je werk aan. Het gaat vaak over slepende conflicten, (onuitgesproken) irritaties, hoge werkdruk of onzekerheid.
- De gesprekken worden ‘on the fly’ uitgewerkt op flappen. Maak er een foto van en je hebt je inzichten altijd bij de hand. Superfijn als je in een soortgelijke situatie belandt.
- Omdat je ‘gedoe nooit in je eentje doet’ wordt jouw leidinggevende betrokken bij het traject, op drie vaste momenten. Daardoor kan ieder de verantwoordelijkheid nemen die ‘m toehoort.
- Het resultaat is blijvend omdat je begrijpt wát je doet, waarom je het doet en ook waarom het anders uitpakt dan je hoopt. Plus: je hebt nieuwe opties tot je beschikking die wél het gewenste effect hebben.
- En natuurlijk help ik je bij het toepassen van die nieuwe vaardigheden. Stap voor stap, maar zeker.
‘Vieve, ben je dan coach, mentor of strateeg?‘
Ja, goeie vraag. Ik ben het allemaal – in een traject komen al deze rollen voorbij. En daardoor werkt het als een tierelier.
Zoals bij Jeanine, een beleidsmedewerker van een grote onderwijsinstelling: “De coaching van Vieve heeft me heel goed geholpen. Vieve kan door het stellen van de juiste vragen haar vinger precies op de zere plek leggen. De Heldere Driehoek is een middel dat ik kan blijven toepassen in verschillende situaties in mijn werk. Ik voel me zelfbewuster, ben minder afwachtend en afhankelijk van anderen. Het is makkelijker om mijn eigen standpunt in te nemen en daarop te vertrouwen. Het werk kost me minder moeite, ik kan dingen makkelijker van me laten afglijden. Ik vond het een heel leerzaam traject en heb voldoende tools om hier ook in de toekomst van te blijven profiteren!”
Ik zorg dat je beter uit de verf komt op je werk. Dat je bereikt wat je wilt bereiken én dat je de relatie met je collega’s of medewerkers verbetert. En dat is waarom ik dit werk al bijna 15 jaar mag doen.
Denk je nou ‘hee, dit is precies wat ik nodig heb’ – of is het iets voor je medewerker of voor je collega?
Wil je meer weten over de aanpak van Heldere Zaken, over een individueel traject of wil je als HR inzicht krijgen in de dynamiek van gedoe? Neem dan contact op per mail. Bellen of appen kan ook: 06 52 372 572