Iris Kasbergen is eigenaar en naamgever van financieel administratiekantoor IK, een bedrijf met acht werknemers. Toen zich een situatie voordeed met een van die collega’s wist Iris dat ze bij Vieve terecht kon met haar vraagstuk. Ze vertelt je er graag over.
Onprettige werksfeer
“Wij ondersteunen mkb met inboeken, btw-aangiftes, aangiftes inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en salarisadministratie”, begint Iris. “Vieve is klant bij ons, dus ik wist wel wat voor werk ze deed. Zo krijg ik ook regelmatig haar nieuwsbrief. Wat ik daarin las sprak me heel erg aan, en spoorde me aan om actie te ondernemen.”
Een van Iris’ werknemers voelde zich namelijk niet op haar gemak op het werk. “Ze trok zich heel veel dingen persoonlijk aan”, legt Iris uit. “Ze dacht dat mensen grappen over haar maakten en achter haar rug om over haar praatten terwijl dat helemaal niet zo was. Dat sprak ze vervolgens niet uit, waardoor de vervelende emoties bleven broeien. Het was niet bevorderlijk voor de werksfeer en voor de samenwerking.”
Gedrag herkennen
Iris merkte dat de resultaten van deze collega eronder leden, maar wat ze ook probeerde om de lucht te klaren, het lukte niet. “Toen besloot ik om contact op te nemen met Vieve”, gaat ze verder. “Mijn doel daarin was duidelijk: ik wilde een werkbare situatie voor iedereen creëren. Niet al dat gedoe maar gewoon goed samenwerken waarbij ook ruimte is voor een grapje.”
Volgens Iris was het prettig om uitleg te krijgen aan de hand van theorieën en daaruit voortkomende voorbeelden. “Aan de hand van verschillende theorieën doet Vieve helder uit de doeken hoe je bepaalde gedragspatronen kunt herkennen in samenwerken en relaties”, aldus Iris. “Van anderen maar ook van mezelf. Door voorbeelden die toegespitst waren op míjn situatie weet ze die heel concreet te maken. Ik vond het zeer verhelderend.”
Praktische oplossingen
“Dankzij Vieve wist ik hoe ik het gesprek aan moest gaan”, blikt Iris terug. “Zonder de hulp van Vieve was me dat niet gelukt en hadden we nog veel langer aangemodderd, met alle gedoe en irritaties van dien.”
Niet alleen in deze situatie was de interventie van Vieve waardevol, Iris merkt ook op andere vlakken dat ze veel van haar geleerd heeft. “Vieve heeft tijd en aandacht voor je”, zegt ze tot slot. “Door haar manier van vragen stellen maakt ze dingen helder. Daardoor is voor mij ook duidelijk geworden hoe ík zelf in mijn werk sta en wat ik van mijn personeel vraag. Daardoor kan ik nu ook beter met mijn personeel communiceren, en kan ik me tegelijkertijd beter in hun schoenen verplaatsen.”