Een klant van me is heel grappig
Als hij iets vertelt is het altijd lachen. Je krijgt geweldige vergelijkingen en enorme overdrijvingen voorgeschoteld. Heerlijk om naar te luisteren, goed vermaak. Succes verzekerd.
De heftige verhalen geven veel verbazing en ongeloof
De lachers op zijn hand. En dan hup, nog een schepje er bovenop: kleine voorvallen worden groot. Een onhandige formulering wordt de uitglijer van het jaar en de man die het uitsprak te dom om voor de duvel te dansen. Een rotklusje wordt een taak waar hij bijna ontslag om gaat nemen. En hoewel de organisatie prima draait, is het zijn verhalen een grote chaos.
Het nadeel van zoveel overtuiging: hij gaat het zelf geloven
Het zijn de woorden – of liever, hij voelt de heftige emoties die het verhaal met zich meebrengt en die gaat hij geloven. Het overdrijven en oordelen maakt de Aanklager en het Slachtoffer in hem wakker, duikt hij zo de Dramadriehoek in.
Zo voedt hij – zonder dat hij er erg in heeft – zijn frustratie en onmacht
En daarmee zijn energielek.
Weer een gevalletje: Je gaat het pas zien als je het door hebt. Is vaak he, met dit soort energielekken 🙂
Maar! Het grappig zijn, de ander aan het lachen maken – ten koste van een collega of de organisatie – heeft wel een functie. Als dat dan niet meer ‘mag’, hoe verzamelt hij dan aandachtsmomentjes? En waarom is dat eigenlijk nodig? Kan het ook anders? Het komt allemaal aan de orde in een individueel Heldere Zakentraject.
Wil je ook eens onderzoeken of jij je onmacht voedt met je woordkeus? Of denk je dat je op een andere manier je energie weg laat lekken? Plan je gratis inspiratiegesprek in en we bekijken het samen.
Welkom!
Plan direct een inspiratiegesprek in:
[su_spacer]
[su_button url=”https://vieve.youcanbook.me” target=”blank” style=”flat” background=”#313e50″ color=”#cf9d53″ size=”5″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: calendar” icon_color=”#cf9d53″]Plan in agenda[/su_button]
[su_spacer]