Het slimme onbewuste

Voor het stukje ‘Je ratio doet soms gekke dingen’ onderzocht ik hoe onze ratio en ons onbewuste samenwerken en welke van de twee er aan het stuur mag zitten. Daarbij stuitte ik op dit interview van Wim Brands met Ab Dijksterhuis uit 2011.

Hoef je het hele boek niet door te akkeren en heb je toch de kern te pakken. Lekker moeiteloos!

Psycholoog Ap Dijksterhuis betoogt in zijn boek Het slimme onbewuste dat het onbewuste wordt onderschat. Hij beweert in zijn boek onder meer dat nadenken vaak niet helpt bij het nemen van beslissingen, vooral niet bij grote beslissingen. Daarnaast legt hij uit waarom we een liedje dat al weken op nummer één staat in de hitlijsten leuker vinden dan een nieuw nummer.

Ab Dijksterhuis verricht al jarenlang onderzoek naar onbewuste processen, en in het bijzonder naar de rol van het onbewuste bij het nemen van beslissingen, in creativiteit, in waarneming en in verschillende vormen van sociaal gedrag. Volgens Dijksterhuis plaatsen we het bewustzijn op een voetstuk, als kroon van de evolutie. Het onbewuste zien we daarentegen als ondergeschikt.

In zijn boek Het slimme onderbewuste laat Dijksterhuis zien dat onze mening over het onbewuste onzinnig is, omdat het onbewuste ons juist volledig stuurt; het bepaalt – met een verwerkingskracht die ongeveer 200.000 keer zo groot als die van ons bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens.

Bron: site VPRO

 

De Heldere Zaken updates in je mailbox? Schrijf je hier in.

[yikes-mailchimp form="1"]